5 porad jak przeprowadzić audyt sklepu internetowego

2022-06-21

Sklepy internetowe to złożone systemy, o które należy regularnie dbać, by sprawnie funkcjonowały. W tym celu warto od czasu do czasu przeprowadzić audyt. Jak się za niego zabrać? Tego dowiesz się w tym artykule.

5 porad jak przeprowadzić audyt sklepu internetowego

1. Wiedz, kiedy wykonać audyt

Audyt sklepu to złożone przedsięwzięcie, dlatego, jeśli już się za niego zabierać, to w stosownej okoliczności. Powinieneś szczególnie rozważyć jego realizację w następujących sytuacjach:

* Otrzymałeś karę od Google.
* Przeniosłeś sklep na nowy CMS.
* Przeniosłeś sklep na nową domenę.
* Zanotowałeś znaczny spadek ruchu.
* Zanotowałeś znaczny spadek szybkości działania sklepu.
* Zamierzasz przeprowadzić bardzo złożoną kampanię marketingową.

2. Ustal swoje cele

Zanim zabierzesz się za jakiekolwiek działania, ustal, co dokładnie chcesz osiągnąć za sprawą audytu sklepu. Czy chcesz skupić się przede wszystkim na optymalizacji konwersji? A może planujesz wykryć i usunąć jak najwięcej błędów technicznych?

Audyt obejmuje wiele aspektów (więcej o nich w kolejnym podpunkcie) – nie powinieneś zaniedbywać żadnego z nich, gdyż razem potrafią dać lepszy wgląd w sytuację. Jednak w przypadku każdej analizy warto jest skupić się na którymś z elementów w szczególny sposób, aby dzięki temu wyciągnąć z niej jak najlepsze korzyści.

3. Dokonaj obszernej analizy

Celem audytu sklepu jest jego dokładna analiza pod względem wszelkich aspektów, które wpływają na jego funkcjonowanie, sprzedaż, obsługę klientów i wiele więcej. Można je ująć w następujące kategorie:

* Różne czynniki biznesowe – trendy rynkowe, opcje skalowalności, wydajność platformy.
* Sprzedaż – bezpośrednia obsługa klienta, posprzedażowa obsługa klienta, funkcje wyszukiwania, porzucone koszyki.
* Technikalia – szybkość ładowania, bezpieczeństwo, dostosowanie do mobile, optymalizacja pliku robots.txt, optymalizacja XML sitemapy.
* SEO on-page – linkowanie wewnętrzne, słowa kluczowe, jakość i struktura contentu, meta tagi i meta opisy.
* SEO off-page – linki zewnętrzne, marketing w mediach społecznościowych.
* Pamiętaj dlatego, aby skupić się na tych, jak i wielu innych aspektach – dzięki temu osiągniesz pełny obraz sytuacji Twojego sklepu internetowego.

4. Korzystaj z właściwych narzędzi

Istotą każdego audytu sklepu jest zgromadzenie dużej ilości danych. Oto narzędzia, z jakich warto skorzystać:

Crawling

Aby zaciągnąć tego typu informacje skorzystaj ze Screaming Frog, Semrush lub Ahrefs. Pierwsze z wymienionych narzędzi jest najbardziej godne polecenia, jako że można je zintegrować z innymi źródłami danych.

Źródła danych

Absolutne minimum to Google Search Console oraz Google Analytics. Różne dane na temat widoczności i pozycjonowania możesz uzyskać ze wspomnianych narzędzi Semrush i Ahrefs. W wielu sytuacjach lepiej jednak będzie skorzystać z rozwiązań stworzonych z myślą o polskim rynku, czyli SEMSTORM oraz Senuto.

Gromadzenie danych

W celu organizacji oraz analizy danych dobrze jest skorzystać z rozwiązań, które pomagają w ich udostępnianiu oraz usprawniają pracę zespołową. Świetnie sprawdzą się tu zatem Arkusze Google.

5. Dobrze zorganizuj zebrane informacje

Aby cała analiza danych zebranych na potrzeby audytu sklepu mogła przebiegać sprawnie, należy je dobrze pogrupować, przefiltrować i zorganizować. Oto kilka przydatnych porad pod tym względem:

Usuń zduplikowane adresy URL

Nawet jeśli skonfigurowałeś parametry crawlingu jak najdokładniej, jak mogłeś, dalej może dojść do pewnych nieścisłości, przez co niektóre adresy zostaną zduplikowane. Warto jak najszybciej je usunąć, aby nie zaburzały pomiarów. Zanim to jednak zrobisz, upewnij się, że oryginalny URL został faktycznie przeanalizowany.

* Skategoryzuj content
* Treści na swojej stronie możesz zorganizować według następujących kategorii:
* Typ strony
* Format treści
* Etap ścieżki zakupowej klienta
* Data publikacji

W przypadku sklepów internetowych wartość każdej ze stron jest inna, gdyż mają różne zastosowania (przykładowo długi wpis blogowy spełnia inną funkcję niż opis produktu). Warto dlatego skupić się na organizacji treści właśnie wedle tego czynnika. W ten sposób łatwiej będzie Ci ustalić, na których z nich się przede wszystkim skupić, jeśli chcesz osiągnąć swoje cele.
Podsumowanie
Regularnie przeprowadzane audyty sklepu pomagają w dbaniu o dobrą kondycję Twojej platformy e-commerce. Dzięki nim szybko wykryjesz różne problemy i lepiej zaplanujesz rozwój. Postaraj się dlatego regularnie je przeprowadzać, najlepiej z pomocą ekspertów.

Artykuł sponsorowany

powrót