Analityka treści - jak ją prowadzić i jak mierzyć skuteczność content marketingu

2023-02-23

Content is the king - głosi słynna marketingowa mantra powtarzana od lat. Choć wielu przedsiębiorców i pracowników marketingu ją zna, a może nawet w nią wierzy, to w praktyce bardzo niewielka część tych osób podchodzi do tego tematu w sposób kompleksowy. Część z nich traktuje treści na stronie jedynie jak konieczny zapychacz, który ma wypełnić puste miejsca na stronie, ale w praktyce do niczego dobrego nie prowadzi. Inni tworzą opisy produktów, artykuły poradnikowe, a nawet sekcje pytań i odpowiedzi ( ang. FAQ), ale nie tworzą odpowiednich strategii ani nie mierzą efektów swoich działań, wierząc, że sama regularność publikacji zapewni doskonałe efekty. 

Analityka treści - jak ją prowadzić i jak mierzyć skuteczność content marketingu

Aby jednak osiągnąć zamierzone cele niezbędne jest prowadzenie szeroko zakrojonej analityki. Wbrew pozorom możemy i powinniśmy weryfikować efektywność publikowanych tekstów. Jednym z głównych powodów jest oczywiście fakt, że content marketing jest bardzo kosztowny. Sprawdź,  jak analizować wpływ contentu na ruch, zaangażowanie i przede wszystkim konwersję na twojej stronie internetowej.

 Co mogą nam dać treści?

Istnieje powszechne przekonanie, że treści w sklepach internetowych potrzebne są po to, by poprawić widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Sama poprawa pozycji to jednak nie wszystko, do czego mogą nam się przydać dobrze opracowane opisy produktów czy artykuły poradnikowe. Ich zadaniem bowiem jest również zainteresowanie użytkownika i wzbudzenie potrzeby zakupu. Jednocześnie dobrze opracowane treści budują nasz wizerunek eksperta, a nie tylko sprzedawcy, dzięki czemu użytkownicy chętniej odwiedzają strony, na których mogą uzyskać naprawdę przydatne informacje na temat produktów, których potrzebują. 

W konsekwencji dobrze skonstruowana strategia marketingowa powinna doprowadzić do oczekiwanej konwersji. Aby tak jednak było należy mierzyć efektywność swoich treści. Jeśli nie wiesz jak zająć się sprawdzeniem skuteczność swojego contentu i sprzedaży w sklepie internetowych, to skorzystaj z pomocy ekspertów z firmy Conversion, którzy od lat zajmują się optymalizacją konwersji w branży e-commerce.

Copywriting - co warto wziąć pod uwagę przy mierzeniu efektywności?

Część osób może uznać, że mierzenie konwersji tekstów może być skomplikowane lub wręcz niemożliwe. Jak bowiem za pomocą narzędzi statystycznych mierzyć teksty, które teoretycznie zaliczamy do dziedziny humanistycznej. Na szczęście jest to możliwe i należy się skupić przede wszystkim na tym, czy treści pomagają nam osiągnąć zamierzone cele. Możemy to zrobić poprzez analizowanie ruchu, zaangażowania i przede wszystkim konwersji.

Wpływ treści na ruch na stronie

Oczywiście wiemy, że treści są elementem uzyskującym od lat na ważności w kwestii pozycjonowania. Powinny one nie tylko zawierać niezbędne słowa kluczowe, ale również realnie odpowiadać na potrzeby użytkowników ze względu na rosnącą wagę czynników behawioralnych. Jak mierzyć więc skuteczność treści w kwestii ruchu na stronie?

Z jednej strony możemy zweryfikować, na jakich pozycjach znajdują się wybrane przez nas frazy kluczowe po publikacji tekstu.  Z drugiej natomiast warto sprawdzić, jak wzrosła ogólna liczba słów kluczowych dla naszej strony po publikacji nowych artykułów czy opisów produktów. Oczywiście należy również sprawdzać w Google Analytics i Google Search Console liczbę samych wejść czy współczynnik kliknięć (ang. CTR). Wejścia, nawet jeśli nie posłużą do bezpośredniej konwersji, mogą być wykorzystane do stworzenia grupy docelowej pod remarketing.

Poziom zaangażowania użytkowników: czas na stronie, bounce rate i inne zachowania użytkowników

Sam ruch nie jest oczywiście celem samym w sobie. Powinniśmy docierać z dobrej jakości treścią do klientów, którzy realnie są zainteresowani naszymi produktami. Warto sprawdzać więc, jak na naszej stronie zachowują się użytkownicy. Dobrym parametrem jest czas spędzony na stronie lub dalsza ścieżka klienta po naszej witrynie. Możemy sprawdzić ponadto dawny współczynnik odrzuceń ( ang. Bounce Rate), jak i nowy współczynnik zaangażowania w GA4. Wspomniane parametry pomogą Ci wstępnie ocenić, czy dany tekst spełnia swoją rolę.

Treści powinny przede wszystkim sprzedawać

Działania contentowe powinny wpływać na poprawę konwersji, którą może być oczywiście sprzedaż, ale często będzie to również zapisanie się do newslettera, przejście na inną podstronę czy pobranie dokumentów. Warto więc analizować sprzedaż, a także realizację innych celów po aktualizacji treści. Jeśli nie wiesz, jak przeanalizować treści na stronie pod kątem konwersji, koniecznie zwróć się do specjalistów, którzy pomogą Ci kompleksową zająć się tym tematem.

Artykuł sponsorowany

powrót