Jaki hosting pod sklep internetowy
2021-04-23
"Jaki hosting pod sklep internetowy?" to pytanie ważniejsze niż wielu się wydaje. Długi czas ładowania, błędy zabezpieczeń, czy nawet czasowy brak dostępu do strony, szczególnie w okresach peaków sprzedażowych mogą wykończyć sklep internetowy. Jak wybrać dobry hosting dla sklepu internetowego? Czym kierować się przy wyborze? Oto krótki poradnik.
Hosting dla sklepu internetowego - co to jest?
Żadna witryna internetowa, e-mail, blog, usługa sieciowa, czy przedsięwzięcie e-commerce nie będzie działać bez hostingu, czyli serwera dedykowanego potrzebom twojego sklepu internetowego czy innego przedsięwzięcia, na którym przechowywane będą bazy danych, kod strony internetowej, multimedia itp. Wykupując hosting kupujesz prawo do nieużywanego miejsca na serwerze innej osoby i korzystasz z usług jednej z firm hostingowych, która zajmuje się zabezpieczeniem i optymalizacją serwerów. Hosting przybiera różne formy, zależnie od sprzętu, na którym jest oparty, czy specjalistycznych planów dla klientów z unikalnymi funkcjami.
Jaki hosting pod sklep internetowy?
Wybierając firmę hostingową dla swojego sklepu internetowego przede wszystkim zwrócić uwagę na to jak duży ruch w sklepie jest w stanie obsłużyć, jaka jest wydajność serwerów i jakie wsparcie techniczne w przypadku awarii i innych problemów oferują klientom różne firmy hostingowe. Wysokiej jakości pakiet hostingu dla sklepu internetowego to także zestaw specjalnych funkcji dostosowanych do tego typu działalności, takich jak certyfikat SSL, pomoc w konfigurowaniu płatności, dodatkowe zabezpieczenia, czy skalowanie w okresach dużego ruchu. Są też serwery dedykowane konkretnym rozwiązaniom e-commerce, jak np. pod określone pakiety oprogramowania.
Hosting dla sklepu internetowego - typy hostingu
Istnieje kilka typów hostingu, od których zależy sprzęt i konfiguracja serwera, o których musisz wiedzieć, chcąc wybrać hosting. Tradycyjnie wyróżnia się: hosting współdzielony, VPS, cloud, serwer dedykowany.
* Hosting współdzielony
Hosting współdzielony jest odpowiedni dla startupów i osób, które chcą dopiero wejść w świat stron internetowych, sklepów internetowych itp. Główną zaletą hostingu współdzielonego jest niska cena, ale uzyskuje się ją kosztem niższej prędkości i konieczności współdzielenia zasobów serwera z innymi witrynami. Wybór hostingu współdzielonego dla twojego sklepu internetowego będzie błędem, chyba że nie stać Cię na nic innego.
* VPS
VPS to skrót od virtual private server, co oznacza wirtualny serwer dedykowany. W przypadku rozwiązania VPS twoja strona internetowa dzieli maszynę z innymi witrynami, ale zasoby serwera dedykowane konkretnej stronie są izolowane, co eliminuje wiele problemów związanych z hostingiem współdzielonym.
Serwer dedykowany
Wybór serwera dedykowanego oznacza, że masz do dyspozycji prywatny, fizyczny serwer, dedykowany w całości na twój sklep internetowy i jego potrzeby. Na serwerze dedykowanym masz do dyspozycji całą moc obliczeniową dostępną na jednej maszynie, nie musisz dzielić pamięci ram i przestrzeni dyskowej serwera z innymi. Masz też z reguły większy wpływ na konfigurację. To oczywiście nie jest tanie, ale sklepy internetowe lubią korzystać z serwerów dedykowanych.
* Cloud hosting
Cloud hosting to popularne rozwiązanie częstego problemu witryn e-commerce: szybkiego przerastania możliwości serwera. Cloud hosting zapewnia elastyczność i skalowalność, ponieważ sklep internetowy, aplikację, lub witrynę obsługuje sieć połączonych wirtualnych i fizycznych serwerów. Dzięki temu można w dowolnym momencie dodawać lub usuwać zasoby, zależnie od potrzeb. W tej sytuacji firmy hostingowe zapewniają swoim klientom gotowe środowisko, a nie tylko urządzenie. W przypadku hostingu w chmurze można obsłużyć duży sklep, ale i zapewnić niedrogą usługę początkującemu, co jest zaletą przy wyborze hostingu dla rozwijających się sklepów internetowych.
* Serwer zarządzany
Istnieje również inny klucz podziału typów hostingu: serwer zarządzany lub niezarządzany. Hosting zarządzany obejmuje wszystko: instalację, konfigurację, bezpieczeństwo, konserwację, wsparcie i aktualizacje. W e-commerce ułatwia on uruchomienie sklepu i dopilnowanie żeby pozostał aktywny.
* Serwer niezarządzany
Hosting niezarządzany jest zwykle tańszy, ale ma jedną poważną wadę. Trzeba samodzielnie przeprowadzić konfigurację serwera, a także zapewnić bieżące bezpieczeństwo i konserwację. Klient kupuje po prostu od jednej z firm hostingowych prawo do pustego serwera. Od strony zarządzania serwerem jest to tylko o krok wyżej od postawienia komputera we własnej piwnicy.
Jaki hosting pod sklep internetowy wybrać?
Kiedy już zdecydujesz się na konkretny typ hostingu, odpowiedni do twoich potrzeb i możliwości, czas wybrać ofertę konkretnej firmy hostingowej. Porównując oferty zwróć uwagę na kilka kluczowych kwestii:
*** Wydajność - głównym priorytetem dla sklepu on-line powinno być znalezienie hosta, który jest szybki i niezawodny. Ponad połowa klientów opuści stronę, jeśli czas ładowania będzie dłuższy niż 3 sekundy i większość z nich nigdy nie wróci. To jest problem hostingu współdzielonego, który bywa powolny i ma częste przestoje. Dlatego należy postawić przynajmniej na VPS.
*** Przepustowość i przechowywanie plików - sklepy on-line zajmują dużo przestrzeni na serwerze i zwykle przyciągają duży ruch. Potrzebny jest więc host, który ma wystarczające zasoby. Dobrej jakości grafiki są kluczowe w sklepie sieciowym i każdy produkt będzie wymagał wielu obrazów w wysokiej rozdzielczości, więc gdy sklep stanie się wystarczająco duży, miejsce na pliki będzie topniało w oczach.
*** Skalowalność - W przeciwieństwie do innych typów witryn internetowych, które rosną powoli i przewidywalnie, ruch w sklepie internetowym może być dość zmienny. Święta często wywołują intensywny wzrost obrotów, klienci mogą pojawić się znikąd, a wzrost bywa nagły, nawet wykładniczy. Ważne więc żeby dostępne dla sklepu zasoby rosły w miarę potrzeb, najlepiej automatycznie (tzw. auto-skalowanie). Najlepszym rozwiązaniem jest pod tym względem hosting w chmurze, gdzie zwykle wystarczy po prostu zwiększyć abonament, podczas gdy w przypadku VPS lub dedykowany serwer wymaga przeniesienia użytkownika na inny serwer lub ręcznej instalacji mocniejszego sprzętu.
*** Wsparcie techniczne - W nowej witrynie na pewno pojawią się problemy i błędy. Jeśli firma hostingowa nie ma dobrego zespołu wsparcia, który jest gotowy do pomocy w przypadku awarii, gdy się z nimi skontaktujesz, twój sklep może nie działać przez wiele godzin. Wsparcie powinno być przyjazne, pomocne, szybkie, skłonne do współpracy i proaktywne.
*** Bezpieczeństwo - Sklepy on-line są częstym celem hakerów ze względu na dostęp do poufnych danych: numerów kart kredytowych, haseł, adresów e-mail i innych danych osobowych klientów. Włamanie się do słabo zabezpieczonego sklepu jest bardzo lukratywne - a początkujące firmy nie zawsze wiedzą, jak się zabezpieczyć. Co więcej, nawet jeżeli kod witryny jest zabezpieczony, hakerzy mogą wykorzystać luki w oprogramowaniu serwera. Dlatego trzeba wybierać hosta oferującego odpowiedni poziom zabezpieczeń i pomoc w razie ataku.
*** Integracja - Wdrażając sklep internetowy trzeba zintegrować jego oprogramowanie z oprogramowaniem serwera. Więc przed wyborem hosta trzeba upewnić się, że jest on na to przygotowany, bo nie każde oprogramowanie współpracuje bezproblemowo z każdym hostem.
*** Kopie zapasowe - Automatyczne tworzenie kopii zapasowych jest absolutną koniecznością: codziennie, co tydzień, a nawet co godzinę, aby chronić kluczowe dane. Kopie zapasowe są potrzebne na wypadek awarii, a czasem również żeby wycofać się z błędów popełnionych przy wprowadzaniu danych. Jeżeli host automatycznie i regularnie tworzy kopie zapasowe twoich danych to jest to duża korzyść.
Przyjazne dla programistów środowisko jest bardzo ważne dla sklepów, które mają swój zespół IT i chcą mieć możliwość bezproblemowego modyfikowania kodu. Oczywiste jest, że firmy hostingowe nie chcą, żeby początkujący programiści majstrowali przy krytycznych plikach i doprowadzali do awarii całego systemu. Z drugiej strony, niektóre serwisy hostingowe potrafią zamienić w koszmar edytowanie podstawowych plików WordPressa, konfigurowanie narzędzi, czy nawet aktualizowanie wersji PHP.
Uruchomienie sklepu internetowego
Na koniec zróbmy sobie checklistę zadań technicznych, które trzeba wykonać przy uruchomieniu witryny e-handlowej. Zacząć trzeba od wyboru systemu na którym oparty będzie sklep. Czy ma to być gotowe kompleksowe rozwiązanie typu SaaS czy coś bardziej konfigurowalnego, jak oprogramowanie open source? Następnie hosting: w przypadku rozwiązania SaaS jest wbudowany w usługę, w przeciwnym razie trzeba wybrać jedną z omówionych powyżej opcji. Następnym krokiem jest konfiguracja serwera i wdrożenie strony internetowej, które będą wymagały mniejszej lub większej ilości pracy zależnie od poziomu obsługi klienta (co wynika z wybranej formy oprogramowania i hostingu). Ostatnie kroki to integracja sklepu z oprogramowaniem specjalistycznym: magazyn, księgowość, przesyłki kurierskie, SSL, bramki płatności.
Artykuł sponsorowany