Na czym polega audyt UX?

2024-06-05

UX Design, czyli projektowanie UX, staje się coraz bardziej rozpoznawalnym procesem, który pod uwagę powinien wziąć każdy, komu zależy na przyciągnięciu odbiorców: do bloga, strony internetowej czy sklepu. Wiele firm ma własne działy projektowe UX, w których pracuje UX researcher i designer, inne zaś decydują się na skorzystanie z usług zewnętrznych. Niezależnie od tego, audyt zwykle przebiega podobnie. Jak? Jakie etapy mają kluczowe znaczenie? Jakie znaczenie mają UX designerzy dla biznesu?

Na czym polega audyt UX?

1. Czym jest UX design?
2. Jak wygląda audyt w wykonaniu UX designera?
3. User experience - korzyści dla biznesu

UX designer, czyli specjalista, którego rolą jest projektowanie doświadczeń użytkownika, to stosunkowo nowy zawód, w którym kluczową rolę odgrywa wiedza i wyczucie. Choć sporo uczelni oferuje już studia podyplomowe w tym zakresie, nie są one niezbędnym warunkiem. Ile zarabia UX designer? Osoba początkująca może liczyć na zarobki ok. 5000 - 6000 złotych.

Czym jest UX design?

UX to skrót od User Experience - pojęcia określającego doświadczenia użytkownika. Termin określa wrażenia, jakie użytkownik czerpie z interakcji z produktami, takimi jak strony internetowe, szereg aplikacji mobilnych czy webowych. Analizę użyteczności strony internetowej można przeprowadzić na podstawie doświadczeń użytkownika. Kryteria tej analizy są różne i zależą od rodzaju witryny oraz celu biznesowego. Istotną częścią procesu user experience design jest także praca, którą wykonuje UI designer - skupiający się na projektowaniu interfejsów.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na thestory.is.

Jak wygląda audyt w wykonaniu UX designera?

Audyt UX stanowi profesjonalną i rozbudowaną analizę strony internetowej albo aplikacji. Jej celem jest przeanalizowanie zachowania użytkowników, sprawdzenie, czy produkt jest przyjazny i intuicyjny, zweryfikowanie punktów, w których dotychczasowe projektowanie interakcji - jeśli takie było - nie jest wystarczające. Podczas analizy pod uwagę bierze się zasady i trendy oraz aspekty techniczne, a następnie zestawia się je z oczekiwaniami użytkowników.

W audytach wykorzystuje się różne metody badawcze (np. badania, wywiady z użytkownikami czy testy A/B), a zebrane wnioski zbiera w szczegółowy raport, który stanowi podstawę do przyszłych zmian na rzecz bardziej intuicyjnej obsługi strony. Więcej na temat audytu przeczytasz na https://thestory.is/pl/uslugi/badania-ux/audyt-ux/.

User experience - korzyści dla biznesu

Zadowolenie klientów jest jednym z głównych czynników sukcesu biznesu. Dobre user experience sprawia, że klienci chętniej wracają na Twoją stronę, korzystają z usług i polecają je innym. Pozytywne wrażenia wynikają z łatwości nawigacji, przystępności treści oraz dopasowania strony do potrzeb użytkowników.

Doświadczenie użytkownika odgrywa kluczową rolę w sukcesie biznesu internetowego, ponieważ wpływa na wiele jego aspektów, takich jak zadowolenie użytkowników, konwersje, pozycjonowanie w wyszukiwarkach oraz reputacja marki.

Artykuł sponsorowany

powrót