Na czym polega audyt UX?
2024-06-05
UX Design, czyli projektowanie UX, staje się coraz bardziej rozpoznawalnym procesem, który pod uwagę powinien wziąć każdy, komu zależy na przyciągnięciu odbiorców: do bloga, strony internetowej czy sklepu. Wiele firm ma własne działy projektowe UX, w których pracuje UX researcher i designer, inne zaś decydują się na skorzystanie z usług zewnętrznych. Niezależnie od tego, audyt zwykle przebiega podobnie. Jak? Jakie etapy mają kluczowe znaczenie? Jakie znaczenie mają UX designerzy dla biznesu?
![Na czym polega audyt UX?](/uploads/66601b95b3705.jpg)
1. Czym jest UX design?
2. Jak wygląda audyt w wykonaniu UX designera?
3. User experience - korzyści dla biznesu
UX designer, czyli specjalista, którego rolą jest projektowanie doświadczeń użytkownika, to stosunkowo nowy zawód, w którym kluczową rolę odgrywa wiedza i wyczucie. Choć sporo uczelni oferuje już studia podyplomowe w tym zakresie, nie są one niezbędnym warunkiem. Ile zarabia UX designer? Osoba początkująca może liczyć na zarobki ok. 5000 - 6000 złotych.
Czym jest UX design?
UX to skrót od User Experience - pojęcia określającego doświadczenia użytkownika. Termin określa wrażenia, jakie użytkownik czerpie z interakcji z produktami, takimi jak strony internetowe, szereg aplikacji mobilnych czy webowych. Analizę użyteczności strony internetowej można przeprowadzić na podstawie doświadczeń użytkownika. Kryteria tej analizy są różne i zależą od rodzaju witryny oraz celu biznesowego. Istotną częścią procesu user experience design jest także praca, którą wykonuje UI designer - skupiający się na projektowaniu interfejsów.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na thestory.is.
Jak wygląda audyt w wykonaniu UX designera?
Audyt UX stanowi profesjonalną i rozbudowaną analizę strony internetowej albo aplikacji. Jej celem jest przeanalizowanie zachowania użytkowników, sprawdzenie, czy produkt jest przyjazny i intuicyjny, zweryfikowanie punktów, w których dotychczasowe projektowanie interakcji - jeśli takie było - nie jest wystarczające. Podczas analizy pod uwagę bierze się zasady i trendy oraz aspekty techniczne, a następnie zestawia się je z oczekiwaniami użytkowników.
W audytach wykorzystuje się różne metody badawcze (np. badania, wywiady z użytkownikami czy testy A/B), a zebrane wnioski zbiera w szczegółowy raport, który stanowi podstawę do przyszłych zmian na rzecz bardziej intuicyjnej obsługi strony. Więcej na temat audytu przeczytasz na https://thestory.is/pl/uslugi/badania-ux/audyt-ux/.
User experience - korzyści dla biznesu
Zadowolenie klientów jest jednym z głównych czynników sukcesu biznesu. Dobre user experience sprawia, że klienci chętniej wracają na Twoją stronę, korzystają z usług i polecają je innym. Pozytywne wrażenia wynikają z łatwości nawigacji, przystępności treści oraz dopasowania strony do potrzeb użytkowników.
Doświadczenie użytkownika odgrywa kluczową rolę w sukcesie biznesu internetowego, ponieważ wpływa na wiele jego aspektów, takich jak zadowolenie użytkowników, konwersje, pozycjonowanie w wyszukiwarkach oraz reputacja marki.
Artykuł sponsorowany