Na czym polega zwrot towaru w dropshippingu?

2022-10-18

Własny sklep internetowy to coraz popularniejszy pomysł na biznes. Do wejścia na rynek e-commerce zachęcają przedsiębiorców przede wszystkim nowe technologie i wygodne modele logistyczne, takie jak dropshipping. Mimo że cechuje się on licznymi zaletami, nie jest jednak pozbawiony wad. Jedną z nich stanowi polityka zwrotów, która może okazać się dla sprzedawców wysoce problematyczna. Jak sobie z tym radzić?

Na czym polega zwrot towaru w dropshippingu?

Zwroty produktów w dropshippingu

Dropshipping polega na przeniesieniu obowiązków związanych z logistyką na hurtownie. Zajmują się one między innymi magazynowaniem, pakowaniem i wysyłką towarów. Dzięki temu właściciel sklepu internetowego oszczędza sporo czasu i pieniędzy, które może przeznaczyć na działania marketingowe i rozwój swojego biznesu. Udział sprzedawcy wymagany jest wyłącznie podczas wystawiania klientom dowodów zakupu.

Nabywane przez kupujących produkty zawsze mogą jednak zostać zwrócone. Konsument ma bowiem prawo do rezygnacji z zakupu w terminie 14 dni od daty transakcji. Nie musi przy tym podawać żadnego powodu – jeżeli sprzedaż świadczona jest przez Internet, może się po prostu rozmyślić. Wyjątek stanowi handel materiałami cyfrowymi, które zwrotom nie podlegają.

Kto obsługuje zwroty w dropshippingu?

Jeżeli klient zdecyduje się na zwrot towaru, sytuacja sklepu prowadzonego w dropshippingu może się nieco skomplikować. Wszystko dlatego, że większość hurtowni nie przyjmuje odsyłanych produktów, więc obowiązek ten spada na sprzedawców. Ci jednak – ze względu na charakter tego modelu logistycznego – nie prowadzą własnych magazynów, więc często nie mają po prostu gdzie składować zwrotów. Wykorzystują w tym celu na przykład własne garaże, choć oczywiście nie jest to rozwiązanie idealne.

Warto jednak zauważyć, że wśród hurtowni dropshippingowych można czasami znaleźć dostawców, którzy akceptują przyjmowanie zwrotów. W zależności od ustalonych warunków współpracy, odsyłane produkty mogą trafiać do nich bezpośrednio lub najpierw do Ciebie, a później do ich magazynów. Najważniejsze okaże się wówczas podanie właściwego adresu do zwrotów w regulaminie sklepu internetowego. Pamiętaj, że Twoi klienci nie powinni odczuwać żadnej różnicy w obsłudze – bez względu na to, czy ich zamówienia realizowane są przez sklep, czy przez hurtownię dropshippingową.

Jeżeli wiesz, że obowiązek przyjmowania zwrotów spadnie na Ciebie, od razu odpowiednio się do tego przygotuj. Po pierwsze zadbaj o jakąkolwiek przestrzeń do magazynowania odsyłanych towarów. Nie musi być duża – wydaje się mało prawdopodobne, aby wielu klientów zrezygnowało z zakupu w tym samym czasie. Po drugie postaraj się stworzyć ofertę z produktów, które rzadko podlegają zwrotom. Lepsze niż odzież i obuwie – odsyłane często z powodu niedopasowania rozmiarów – sprawdzą się na przykład artykuły personalizowane, zegarki i biżuteria czy akcesoria GSM. Istotne okażą się także ich niewielkie rozmiary, ułatwiające ewentualne przechowywanie.

Obowiązki sprzedawcy przy obsłudze zwrotów

Jeżeli Twój klient zrezygnuje z zakupu, a współpracująca z Tobą hurtownia nie obsługuje zwrotów, spoczywa na Tobie obowiązek:

* przyjęcia odesłanych produktów,
* dokonania zwrotu płatności za towar i wysyłkę.

Zauważ, że zwrot środków powinien nastąpić w terminie 14 dni od odstąpienia klienta od umowy sprzedaży. Musi obejmować cenę zwracanych produktów oraz koszt najtańszej dostępnej w sklepie dostawy.

Warunki przyjmowania zwrotów w hurtowniach

Obsługa zwrotów przez hurtownie dropshippingowe odbywa się zazwyczaj na jeden z trzech sposobów:

* Korekta faktury

To prawdopodobnie najprostsze i najbardziej korzystne dla obu stron rozwiązanie. W takiej sytuacji hurtownia przyjmuje odesłany przez klienta produkt i oddaje odpowiednią kwotę właścicielowi sklepu internetowego. Ten zaś zwraca pieniądze klientowi. Jednocześnie dostawca wystawia korektę faktury na zakupione przez sprzedawcę towary, pomniejszając ją o cenę odesłanego artykułu.

* Blokada środków na poczet przyszłych transakcji

Ten system również warto rozważyć na etapie ustalania warunków współpracy z hurtownią dropshippingową. W przypadku zwrotu dostawca przyjmie towar i będzie magazynował go aż do momentu ponownej sprzedaży – Tobie lub innemu kontrahentowi. Ty natomiast zwrócisz środki swojemu klientowi, decydując się na chwilowe zamrożenie gotówki. Kwotę, która należy Ci się z racji anulowania transakcji, otrzymasz bowiem dopiero przy rozliczaniu kolejnych zakupów w hurtowni.

* Magazynowanie towaru do czasu jego ponownej sprzedaży

W tym przypadku hurtownia przyjmuje zwracany przez klienta towar i przechowuje go do czasu jego ponownej sprzedaży przez właściciela sklepu. Produkty są dla niego zarezerwowane, więc dostawca nie może ich przekazać żadnemu innemu kontrahentowi. Powoduje to nieraz zamrożenie gotówki na długi czas, co w połączeniu z koniecznością ciągłego magazynowania towaru, nie opłaca się ani sprzedawcy, ani hurtowni. Z tego względu jest to najrzadziej spotykane rozwiązanie w dropshippingu.

Zwrot towaru w dropshippingu – podsumowanie

Choć polityka zwrotów w dropshippingu może wydawać się nieco skomplikowana, stanowi niewielką cenę za wszelkie udogodnienia związane z tym modelem logistycznym. Do przyjmowania odsyłanych produktów możesz się zresztą dobrze przygotować – czy to poprzez odpowiedni dobór asortymentu, czy ustalenie korzystnych warunków współpracy z hurtowniami dropshippingowymi. Więcej informacji na temat zwrotów w dropshippingu znajdziesz pod adresem: https://blog.sky-shop.pl/zwrot-towaru-w-dropshippingu-wszystko-co-musisz-wiedziec/

Artykuł sponsorowany

powrót