Nowa jakość w marketingu internetowym. Zamień SEO na SXO
2024-09-04
Marketing internetowy jest złożoną i elastyczną kwestią. W działaniach promocyjnych możesz posługiwać się wieloma ideami i narzędziami, a każde rozwiązanie podlega regularnym zmianom. Może ono ewoluować we własnym zakresie albo łączyć się z innymi usługami. Oprócz tego nieustannie pojawiają się też zupełnie nowe koncepcje.
SXO powstało na skutek połączenia technik, które już wcześniej znajdowały powszechne zastosowanie. Wykorzystanie znanych rozwiązań w nieco innej konfiguracji otworzyło furtkę do nowych możliwości. Dowiedz się więcej na temat SXO i drzemiącego w nim potencjału.
Czym jest SXO?
Rozwinięciem skrótu SXO jest termin Search Experience Optimization. Oznacza to nowatorskie podejście do optymalizacji stron internetowych. Oprócz zwiększania widoczności w wyszukiwarce liczy się również doświadczenie użytkowników podczas interakcji z daną witryną. W praktyce oznacza to połączenie elementów SEO i UX.
Kluczowe elementy SXO
Sednem opisywanej koncepcji jest próba pogodzenia komfortu użytkownika i kompatybilności z wyszukiwarkami internetowymi. Uzyskanie takiego rezultatu zależy m.in. od następujących czynników:
* szybkość ładowania strony – skrócenie czasu oczekiwania na załadowanie wszystkich elementów przełoży się na przychylniejszy odbiór ze strony użytkowników i wyszukiwarek;
* responsywność strony – oznacza dostosowanie wymagań witryny do szerokiej gamy urządzeń. Jeśli zadbasz o ten element, Twoja witryna będzie się prawidłowo wyświetlać na różnych modelach smartfonów, tabletów oraz komputerów;
* jakość i wartość treści – tylko unikalne, ciekawe i przydatne treści będą przyciągać użytkowników. Nie możesz zatem skupiać się wyłącznie na aspektach technicznych, czyli opracowaniu tekstu z myślą o zgodności z wyszukiwarkami. Należy podjąć próbę pogodzenia podejścia do pisania z uwzględnieniem kluczowych czynników w obszarach SEO i UX;
* struktura i nawigacja – czytelna struktura witryny oraz intuicyjna nawigacja pozwolą użytkownikom na szybkie znalezienie tego, czego szukają;
* wrażenia wizualne – estetyczny wygląd strony oraz spójność z jej tematyką również w istotnym stopniu przybliżają Cię do uzyskania pożądanych rezultatów.
SXO – dlaczego warto?
Klasyczne pozycjonowanie stron internetowych służy uzyskaniu szerszej ekspozycji marki. To z kolei zwiększa szansę na zwrócenie uwagi użytkownika i przyciągnięcie go na stronę internetową. Jeśli uda Ci się uzyskać taki rezultat można już mówić o skuteczności działań podjętych w ramach SEO. Trzeba jednak pamiętać, że z marketingowego punktu widzenia to dopiero połowa sukcesu. Gdy już odbiorca dotrze na Twoją witrynę, trzeba jeszcze dać mu powód, aby na niej został i skorzystał z oferty. W tym celu należy zastosować techniki związane z obszarem user experience.
SXO oznacza zatem bardziej kompleksowe i holistyczne podejście. Dzięki niemu możesz przeprowadzić użytkownika przez całą ścieżkę zakupową, od pierwszego kontaktu z marką aż po zarejestrowanie konwersji. W rezultacie podjęte działania przynoszą jeszcze więcej namacalnych rezultatów.
Audyt SXO na dobry początek
Doraźne i spontaniczne podejście nie służy jednak w tej kwestii efektywności. Cały proces powinien być zaplanowany i konsekwentnie realizowany. Niezwykle cennym zalążkiem do stworzenia kompleksowej strategii może okazać się audyt SXO. W praktyce oznacza to po prostu przegląd wszystkich elementów strony, które wpływają na jej pozycję w wyszukiwarce oraz komfort użytkownika.
Podjęcie takich działań zapewni Ci szerszy ogląd sytuacji. Dowiesz się dokładnie, które elementy witryny spełniają swoje zadanie, a które wymagają jeszcze modyfikacji. Audyt SXO powinien obejmować ocenę treści, struktury i nawigacji, wrażeń wizualnych oraz wydajności i dostępności. Na podstawie wyciągniętych wniosków będziesz w stanie ułożyć plan działania, aby później regularnie postępować zgodnie z ułożonym harmonogramem.
Jak mierzyć skuteczność działań prowadzonych w ramach SXO?
W celu sprawdzenia efektywności wdrożonych działań warto posłużyć się rozmaitymi narzędziami analitycznymi, takimi jak niezastąpiony Google Analytics. Za jego pomocą możesz obserwować ruch na stronie, zachowania użytkowników, a także ich reakcję na wprowadzone usprawnienia. Warto również regularnie sprawdzać pozycje swojej strony w wynikach wyszukiwania oraz monitorować wskaźniki takie jak współczynnik klikalności (CTR) czy współczynnik odrzuceń (bounce rate). Dzięki tym danym przekonasz się, w jakim miejscu znajdujesz się w danym momencie.
Wnioski wyciągnięte w toku analizy mogą okazać się nawet istotniejsze niż niektóre elementy pierwotnie założonej strategii. Wszak nie wszystko da się przewidzieć z wyprzedzeniem. Niektóre kwestie klarują się dopiero w trakcie działania. Nie obawiaj się zatem korygowania obranego kursu, jeśli masz jasne dane, które za tym przemawiają.
SXO – plan perspektywiczny
Kluczem do sukcesu w marketingu internetowym jest poznanie oczekiwań użytkowników oraz narzędzi, którymi posługujesz się w celach promocyjnych. SXO pozwala odkryć oba obszary jednocześnie, dzięki czemu możesz wykorzystać pełen potencjał generowany przez ruch organiczny z wyszukiwarki.
Artykuł sponsorowany