Poznaj CRM, czyli najważniejsze narzędzie pracy sprzedawcy

2022-12-07

Narzędzia do zarządzania sprzedażą mogą występować w różnych wariantach. Nie ulega jednak wątpliwości, że ich rola jest bardzo istotna – wspierają sprzedawcę, pomagają organizować pracę, systematyzować zadania i klientów czy przyspieszać i automatyzować procesy.

Poznaj CRM, czyli najważniejsze narzędzie pracy sprzedawcy

Jednym z kluczowych, z punktu widzenia sprzedawcy, rozwiązań są systemy CRM. Sprawdź, dlaczego warto z nich korzystać.

Proces sprzedaży – żmudny i niełatwy

Proces sprzedaży składa się z wielu etapów. Zadaniem handlowca nie jest jedynie prezentacja produktu lub usługi i skuteczne zachęcanie do zakupu. Dziś liczy się przede wszystkim budowanie relacji, najlepiej długotrwałych i opartych na zaufaniu. Rolą sprzedawców jest między innymi:

* pozyskanie kontaktów do potencjalnych klientów,
* umawianie i odbywanie spotkań, wywieranie świetnego wrażenia,
* badanie potrzeb klienta,
* prezentowanie oferty, a przy tym rozwiewanie wszelkich wątpliwości klientów,
* domykanie sprzedaży z sukcesem,
* kontynuowanie relacji z klientem w ramach opieki posprzedażowej.

To, jak konkretnie wyglądają kontakty sprzedawcy z klientami, jest uzależnione od specyfiki działania firmy. Ich głównym celem jest jednak zawsze zwiększenie sprzedaży, co osiąga się m.in. poprzez budowanie pozytywnego doświadczenia.

Narzędzia pracy sprzedawcy – niezastąpione wsparcie w sprzedaży

Narzędzia, które wykorzystuje w pracy sprzedawca, mają wiele różnorodnych funkcji. Mogą służyć do zbierania danych o kliencie i tworzenia szablonów sprzedażowych. Pozwalają też na robienie notatek, wysyłanie wiadomości i służą automatyzacji marketingu. Jednym słowem - sprzyjają dobrej organizacji pracy działu handlowego. Różni je sposób działania, na przykład szczegółowość dodawanych leadów czy wygląd profilu potencjalnego klienta.

Sprzedawcy mogą dla własnej wygody korzystać z takich programów i aplikacji, jak: Google Calendar, Freshmail czy MixMax. Wybór narzędzi jest spory, jednak coraz więcej firm stawia też na pracę w systemie CRM. To bardzo wszechstronne narzędzie, które łączy w sobie wiele funkcjonalności – od budowania profilu klienta po zarządzanie pracą konkretnych sprzedawców.

Baza CRM – każda osoba z tej bazy jest Twoim potencjalnym klientem

Baza CRM zawiera zbiór danych związanych z klientami m.in. płeć, dane kontaktowe, a nawet konkretne nawyki zakupowe. Daje także możliwość sprawdzenia lokalizacji, a także pozwala prześledzić historię kontaktu. Sprzedawca ma zatem do dyspozycji wiele istotnych informacji.

Każda osoba znajdująca się w takiej bazie to Twój potencjalny klient. Im więcej danych na jego temat uda Ci się zebrać za pomocą różnych narzędzi, tym łatwiejsze będzie planowanie kolejnych działań.

Dzięki CRM kontakt ze sprzedawcą jest też bardziej komfortowy dla klienta. Można uniknąć zadawania po raz kolejny tych samych pytań, których klienci nie lubią i które działają na nich zniechęcająco. Wszystkie potrzebne dane znajdują się w bazie CRM, wystarczy tylko z nich skorzystać.

Wykorzystywanie takich narzędzi przede wszystkim usprawnia pracę działów handlowych, ale nie tylko. Wpływają one pozytywnie na funkcjonowanie całej firmy.

Do czego handlowcowi CRM? Sprawdź ten od Exact

Dobry CRM to narzędzie dopasowane do specyfiki działania firmy. Co ważne, taki system jest wykorzystywany nie tylko przez handlowców, ale także przez menedżerów czy dział obsługi klienta.

Dzięki takim narzędziom masz możliwość szybkiej filtracji bazy danych, sprawdzenia historii kontaktu czy przygotowania mailingu do wysyłki.

Pozwalają one także dokumentować obecne działania, planować sprzedaż, ustawiać zadania np. na kolejny call, follow przesłanego maila czy umówienie spotkania. CRM-y mogą generować powiadomienia, aby przypominać o ważnych terminach czy ponowieniu kontaktu.

Chcesz wdrożyć w swojej firmie takie narzędzie? Sprawdź oprogramowanie CRM dostarczane przez firmę Exact. To program, z którego korzystają firmy na całym świecie. Możesz dopasować jego funkcjonalności idealnie do swoich potrzeb, niezależnie od tego, jak duża jest Twoja firma i w jakiej branży działa. Możesz liczyć również na wsparcie doradców i pomoc w implementacji systemu.

Artykuł sponsorowany

powrót